Text Size

Font size:  
  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

SANTIAGO DE CUBA – “Esaki ta mi promé bishita na Santiago i mi a skohe e periodo perfekto pa konosé Cuba, esta den un ambiente kultural festivo i hopi ameno. Igual ku e santiagueronan, nos bonerianonan sa kon pa gosa. Huntu nos lo bai krea un ‘dushi ambiente’, manera nos ta bisa na Boneiru”, segun gezaghebber Edison Rijna den un konferensiá di prensa e siman aki na Santiago de Cuba. 

E promé mandatario a bisa ku na prinsipio di siglo 20 Boneiru tabata karesé di sufisiente trabou i hopi hòmber boneriano a biaha pa Cuba pa traha den kunukunan di kaña. Despues tin ku a regresá, pero otronan a keda. Lo demas a regresá Boneiru. Cuba tabata den e tempu ei un pilá ekonómiko pa Boneiru.

Na nivel di kuido médiko tambe Cuba a hunga un ròl importante. Tabatin un periodo ku bonerianonan tabata biaha pa Cuba pa buska atenshon médiko, spesialmente pa kuido médiko pa bista. Awendia tin dos médiko kubano, un pareha, ku nan práktika médiko den e pueblo di Rincon, ku tin raisnan fuerte ku Afrika. Un pueblo den kua por identifiká bon kla ainda, pa medio di su muzik, kanto i kustumbernan, e kultura afro karibense.

“Tur esaki ta hiba mi na e laso estrecho ku nos tin ku Cuba. E lasonan aki ta manifestá su mes fuertemente riba tereno kultural. Un di nos instrumèntnan musikal importante den nos muzik krioyo por ehèmpel a yega Boneiru via Cuba. Ta trata di marimba òf marímbola, un instrumènt ku originalmente a yega Cuba for di Afrika. Ta toka e instrumènt aki den muzik típiko boneriano huntu ku wiri, barí òf tambú, kuarta, kitara i bamba.”

Segun Rijna, Casa del Caribe e privilegiá Boneiru, dedikando Festival del Caribe e aña aki na e isla. Esaki pa p’e ta nifiká  un aserkamentu pa reforsá e lasonan i eksperimentá esaki pa estrechá e lasonan aki na nivel kultural. 

Gezaghebber Edison Rijna:

‘WIJ BONAIRIANEN WETEN OOK HOE WE MOETEN GENIETEN’

SANTIAGO DE CUBA – ‘Dit is mijn eerste bezoek aan Santiago en ik heb het perfecte moment gekozen, namelijk een periode met een feestelijke culturele sfeer en veel gezelligheid. Net zoals de mensen van Santiago weten wij Bonairianen ook hoe wij moeten genieten. Gezamenlijk gaan wij een ‘dushi ambiente – een fijne sfeer’ creëren, zoals wij op Bonaire zeggen’, aldus gezaghebber Edison Rijna tijdens een persconferentie deze week in Santiago de Cuba.

De hoogste gezagsdrager vertelde dat Bonaire aan het begin van de 20ste eeuw geen voldoende werkgelegenheid had en dat daardoor veel Bonairiaanse mannen naar Cuba vertrokken om daar in de suikerrietvelden te werken. Later keerden de meesten terug, maar anderen zijn gebleven. In die tijd was Cuba een economische pijler voor Bonaire. 

Ook op het terrein van medische zorg speelde Cuba een belangrijke rol. Er was een periode dat Bonairianen naar Cuba reisden voor medische hulp, in het bijzonder voor hulp op oogheelkundig gebied. Tegenwoordig hebben wij twee Cubaanse dokters, een echtpaar, die hun medische praktijk in Rincon hebben, een dorp met sterke Afrikaanse wortels. Een volk bij wie de afrocaribische cultuur nog duidelijk herkenbaar is in zijn muziek, zang en gewoontes. 

‘Dit alles heeft mij geleid naar de nauwe banden die wij met Cuba hebben. Deze banden komen sterk tot uiting op cultureel terrein. Eén van onze belangrijke muziekinstrumenten dat gebruikt wordt bij onze inheemse muziek heeft bijvoorbeeld Bonaire via Cuba bereikt. Het gaat om de ‘marimba’ of ‘marímbola’, een instrument dat oorspronkelijk vanuit Afrika naar Cuba is gekomen. Dit instrument wordt bespeeld bij typisch Bonairiaanse muziek samen met de wiri, de barí of tambú (trommel), de kuarta (ukelele), de gitaar en de bamba.’ Volgens Rijna heeft de Casa del Caribe Bonaire bevoorrecht door de Festival del Caribe aan ons eiland te wijden. Voor hem betekent dit een toenadering om de banden te versterken en hij ervaart dit als een nauwer aanhalen van deze banden op cultureel niveau.